Klasinrichting - thema panda
Agenda
Elke vrijdag schrijven we in wat er de komende twee weken op de planning staat. Hiervoor gebruik ik twee kleuren:
1) Week 1: paars
2) Week 2: roos
Op deze manier kunnen de leerlingen 2 weken vooruit plannen. Doordat er een leerling met STOS problemen in mijn klas zit, ben ik steeds op zoek naar een manier waarop de leerling in kwestie verstaat wat er van hem verwacht wordt. Zo heb ik een kolom 'wat neem ik mee' gemaakt op het bord. Hierop staan de foto's van de boeken die hij nodig heeft om die dag zijn huiswerk grondig te maken. Voor deze leerling duid ik dit ook aan op zijn toetswijzer en agenda in kleuren. Onlangs bestelde ik stempels voor deze leerling met pictogrammen die hij reeds kent van de werkboeken Frans. (Zie verder voor meer details)
Hieronder kan je de verschillende tools bekijken die ik gebruik om het weekverloop van 2 weken duidelijk te maken op het bord.
Interesse? Contacteer me via de balk 'contact'.







Stemniveau's
Wanneer de leerlingen zelfstandig werken of er is een spreekbeurt ... dan maak ik gebruik van de stemniveau's. Het licht van het niveau waarop men hun stem mag gebruiken, brandt. De lichtjes met drukknoppen komen van de action.
Interesse? Contacteer me via de balk 'contact'.



To-do bord
Wanneer de leerlingen tijdens de les niet klaar zijn met hun oefeningen of de gegeven opdrachten, worden deze op het to-do bord geplaatst. Ook andere onderwerpen, zoals: verbeteren van spelling, mandala maken... komen op het to-do bord. Alles wat op de kant 'moetjes' staat, moet op het einde van de week af. Hebben ze een moetje klaar? Dan zetten ze, bij hun naam en de nummer van het moetje, een kruisje. Dit creëert een overzicht voor leerlingen wat ze nog moeten maken en voor de juf wie al dan niet een tandje moet bijsteken en of er een nieuw moetje op het bord geplaatst kan worden.
Op het to-do bord wordt ook gebruik gemaakt van de prenten van de verschillende boeken. Zo weet iedereen in welk boek hij/zij moet werken.
Interesse? Contacteer me via de balk 'contact'.







Takenbord
De leerlingen krijgen elke week een nieuwe taak voor een hele week. De nummers worden op de kaartjes gekleefd met velcro.
Interesse? Contacteer me via de balk 'contact'.




Het weer
De leerlingen met het taakje 'weer' bekijkt elke dag hoe het weer is of gaat worden en past dit aan op de 'weer'-muur.
Interesse? Contacteer me via de balk 'contact'.




Verjaardagskaarten
Routine bij verjaardagen:
1) Verjaardagswens: De leerlingen kiezen een verjaardagswens. Dit kan gaan van verstoppertje doorheen heel de school, in pyjama naar school komen... Dit laten ze een week op voorhand weten.
2) Geheime weldoener: Elke leerling heeft een andere leerling als geheime weldoener. Hij/zij komt 's ochtends binnen om de plaats van de jarige te versieren en een klein cadeautje op de bank te leggen (bv: zelfgemaakte kaart). Op het einde van de dag wordt de geheime weldoener geraden. (De geheime weldoeners worden in het begin van het schooljaar gekozen door de juf)
3) We zingen een verjaardagslied voor de leerling in kwestie.
4) Op de dag zelf mag de jarige een filmpje kiezen van 10 minuten dat men dan kijkt tijdens de traktatie van de leerling in kwestie.
5) De leerling kiest een verjaardagskaart. Deze laten we rondgaan in de klas.
Interesse? Contacteer me via de balk 'contact'.


WC - pas
De leerlingen gebruiken de WC-pas. Er mag telkens maar 1 leerling naar toilet gaan tegelijkertijd (schoolafspraak). Wanneer je naar toilet moet dan vraag je dit aan de juf en neem je de WC-pas en hangt dit rond de nek.
Interesse? Contacteer me via de balk 'contact'.

Dagritmekaarten
Elke dag wordt het dagverloop op het bord gehangen. Zo weten de leerlingen wat ze die dag gaan doen.
Interesse? Contacteer me via de balk 'contact'.








Bladwijzer
De leerlingen krijgen in het begin van het jaar een bladwijzer met hun klasnummer op. Deze kunnen ze gebruiken om te lezen, voor hun agenda...
Interesse? Contacteer me via de balk 'contact'.

Kalender
De leerling met het taakje 'kalender' hangt elke dag de juiste datum op het bord.
Interesse? Contacteer me via de balk 'contact'.




Gevoelensbord
De leerlingen hebben elk een naamkaartje op het bord hangen. Ze hangen hun naam bij het gevoel dat ze op dat moment voelen. Zo kan de juf, indien nodig, ingrijpen en een babbeltje doen met de leerling in kwestie. Sommige leerlingen vinden dit een grote stap, maar zij kunnen een briefje is stoppen in de postbus 'post voor de juf' (zie wat verder) of leggen hun kladschrift op de juf haar bureau. De afspraak is dat ze achteraan in hun kladschrift schrijven wat er aan de hand is.
Interesse? Contacteer me via de balk 'contact'.



Doe-bord
Het doe-bord is anders dan het to-do bord. De leerlingen krijgen hierin spelletjes aangeboden van de leerstof die ze reeds gezien hebben. In de dozen met dezelfde prenten dan op het doe-bord (aan de linkerkant) kan men de opdrachten vinden. Wanneer er een opdracht volbracht is, duiden ze dit aan door hun diertje te hangen bij die opdracht.
Interesse? Contacteer me via de balk 'contact'.


Sporenbord/sporenbeleid
De leerlingen krijgen een groep toegewezen (brillen, hoeden, dassen, snorren). Ze weten welke groep welke oefeningen moeten maken (kleine aanpassing aan de laatste foto: er staan bolletjes, vierkantjes, driehoekjes... naast).
De tweede foto is ondertussen al veranderd in het to-do bord (eerder besproken). Het kan zijn dat dit beter voor jou werkt.
Dit is hetzelfde dan het to-do bord, maar dan telkens erbij wie welke oefeningen moet maken per les (per dag verandert het bord mee met de lessen die men die dag geeft).
Interesse? Contacteer me via de balk 'contact'.



Posters in de klas (klaswerking)
In de klas hangen volgende posters...
1) Wanneer de leerlingen zelfstandig werken, kunnen ze (wanneer ze iets niet begrepen hebben) hulp vragen volgens de volgorde die hier beschreven staat op de eerste poster.
2) Wanneer de leerlingen iets moeten wegsteken in een bepaalde kaft, maar even niet meer weten waar wat hoort, kunnen ze de tweede poster raadplegen.
3) Wanneer de leerlingen klaar zijn met oefeningen van een les waarmee we op dat moment bezig zijn en ze weten de werking/afspraken even niet meer van de klas (wat moet ik doen als ik klaar ben?)... dan kunnen ze de derde poster raadplegen.
Interesse? Contacteer me via de balk 'contact'.



Inkleding deur van de klas
De klasdeur wordt ingedeeld met volgende items:
Interesse? Contacteer me via de balk 'contact'.



Verjaardagskalender
Bij een klas hoort natuurlijk ook een verjaardagskalender! Dit is hoe ik de verjaardagskalender maakte voor mijn klas:
Interesse? Contacteer me via de balk 'contact'.








Klasinrichting - anderen
Frans kampioen - tafel kampioen
Frans kampioen:
Er worden telkens twee namen getrokken. Er wordt een Nederlands woord gezegd. Diegene die het als eerste juist uitspreekt (in het Frans), mag blijven rechtstaan. De andere moet gaan zitten. Wei blijft er als laatste rechtstaan?
Tafelkampioen:
Er worden telkens twee namen getrokken. Er wordt een maaltafel of een deeltafel gezegd. Diegene die als eerste het juiste antwoord geeft, mag blijven rechtstaan. De andere moet gaan zitten. Wei blijft er als laatste rechtstaan?
Interesse? Contacteer me via de balk 'contact'.




Vlaggen vragen in het Frans
In de klas hangen enkele vlaggen omhoog die de leerlingen kunnen gebruiken om bepaalde dingen te vragen/zeggen in het Frans. De leerlingen vragen ook telkens of ze naar toilet mogen in het Frans.
Interesse? Contacteer me via de balk 'contact'.



Playlist aanvragen (Spotify)
Elk jaar maak ik samen met de leerlingen een Spotify-playlist. Ze mogen eigen liedjes toevoegen en dit doen ze door hun verzoeknummer in de brievenbus te steken. Deze voeg ik dan later aan de playlist toe.
Interesse? Contacteer me via de balk 'contact'.


Post voor de juf
De leerlingen die graag iets willen vertellen, maar dit niet durven zeggen, mogen een briefje steken in de brievenbus voor de juf. Dit kan op elk moment van de dag.
Interesse? Contacteer me via de balk 'contact'.


Klok (Frans)
De leerlingen van het vijfde leerjaar leren, tijdens de lessen Frans, de klok lezen in het Frans. Ze kunnen naar de klok kijken en spieken hoe dit weeral in zijn werk gaat. Ze gebruiken dit als geheugensteuntje.
Interesse? Contacteer me via de balk 'contact'.



Voorwerpen klas (Frans)
Op enkele voorwerpen in de klas hangen er Franse woorden. Op deze manier maken de leerlingen al wat kennis met de betekenis/vertaling van sommige Franse woorden.
Interesse? Contacteer me via de balk 'contact'.

